Ciència Ficció




3- CIÈNCIA FICCIÓ Com podem introduïr una unitat didàctica per a captar l'atenció de l'alumnat?

En aquesta activitat se'ns planteja un exemple de com introduïr la unitat didàctica de robòtica amb el trailer de la pel·lícula "Yo  robot".

A partir d'aquí, l'activitat consisteix en el següent:




a) Valoreu en grup pedagògicament les activitats proposades pel vídeo i a la lectura relacionada.

  -Aquesta activitat serveix per reflexionar sobre l’ús dels robots i els límits de la ciència.

 -Ens ajuda a pensar més enllà i observar els punts forts de la branca de la ciència que estudia els mecanismes autòmats.

 -Ens planteja que valorem de manera crítica quins són els avantatges de l’ús d’aquest tipus de màquines, fent una reflexió de com poden influenciar-nos i de quina manera podrien col·laborar per aconseguir que les conseqüències del consum insostenible es pugui gestionar.

  -Des d’un punt de vista positiu, s’intenta que els nois puguin qüestionar-se aquells posicionaments que poden veure en l’ús d’aquestes màquines algun perill per a la vida, justificant-ho amb una visió crítica de la situació actual del món i fent al·legoria a la possibilitat de poder millorar en nostre entorn basant-nos en el que es podra aconseguir a partir dels robots.

     Com a conlusió, penso que és una molt bona idea per introduir un tema i ben segur que l'utilitzarem uns quants en un futur!

b) Prepareu cada membre del grup una proposta d’un tall de vídeo curt (màxim 3 minuts) amb tres activitats breus a fer per part de l’alumnat. Pengeu-la al vostre bloc. Especifiqueu a quin curs de secundària/cicle formatiu  i unitat didàctica/formativa adreceu l’activitat.

No he pogut evitar posar-me nostàlgic i recordar una de les pel·lícules que va marcar un abans i un després, Matrix. La meva proposta correspon a un tall de vídeo de 3 minuts on s'explica què és Matrix. El control de les màquines sobre els éssers humans i una realitat virtual creada per un programa d'ordinador. Aquesta idea serviria per introduïr el tema de "Llenguatges de programació", corresponent al curs de 2n d'ESO. Us adjunto el tall:


Activitats plantejades segons el vídeo

1- Creieu que el món al 2050 estarà governat per les màquines/dispositius electrònics?

2- Sóm dependents avui en dia dels ordinadors? Dels mòvils? Us imagineu un món sense mòvils i ordinadors? Què hem de fer per controlar aquesta situació?

3- Sabries dir algún llenguatge de programació per ordinador? Se t'acudeix alguna idea com a programa d'ordinador?

 c) Per grups, trieu una de les propostes fetes anteriorment, la que us sembli més encertada i especifiqueu els motius de la tria.

- En el següent enllaç, podreu veure la proposta de l'Ana Martínez sobre introducció a la generació d’energies i els conceptes de reciclatge i sostenibilitat energètica, corresponent al curs de 2n d'ESO.

https://quenosrodea1.wordpress.com/actividad-ciencia-ficcion-y-educacion/ 

En el següent enllaç, podreu veure la proposta de la Laura Granell sobre introducció al tema de Domòtica, (tecnologia de control en les instal·lacions dels habitatges) al Bloc de "Control i automatització" de 3r d'ESO.

http://tecnovacio.webnode.cat/entregues/entregues-grupals/activitat-3/

Després de debatre al grup sobre les 3 propostes, hem decidit triat la opció de Domòtica pels següents motius:

- Serveix per introduir un tema que segurament no té tants recursos com altres, com per exemple els temes de sostenibilitat.

- És un tall d'uns dibuixos força coneguts i humorístics i per tant és bastant  problable que els alumnes de l'ESO la coneguin i els hi agradi.

- Considerem que pot captar l'atenció de l'estudiantat fent que s'interessi pel tema en qüestió. A tots ens agradaria que la nostra casa fos capaç d'estalviar-nos moltes feines que no ens agraden, millorant en principi la qualitat de vida, però quin preu estem disposats a pagar? Podria haver-hi conseqüències negatives no previstes?

Qui sap el què ens té preparat el futur...

No hay comentarios:

Publicar un comentario