Debat “Qualitat a l’ensenyament”

Aquesta activitat té per objectiu realitzar un debat a classe sobre la qualitat a les escoles públiques, concertades i privades.

Per a poder realitzar-ho, cada grup fa recerca de dades de centres (és possible que sigui el centre on es realitza el practicum) i es posa en comú per tal de discutir i triar una "banda a defensar". Posteriorment es fa el debat a classe.

Fase I. Documentació sobre Qualitat, Centres, Debat.

A)   Lectura de la documentació sobre Qualitat i resum del cas particular del centre on es realitza el PRACTICUM*
Lliurament a Bloc abans del 17 de març de 2016
*Els alumnes que no realitzin PRACTICUM hauran d’informar-se d’un centre que els hi sigui proper

B) Lectura de les recomanacions per tal de participar en un debat.

REFLEXIÓ PERSONAL PRE-DEBAT

Sempre he pensat que parlar de qualitat educativa en termes genèrics és obviar un gran percentatge de la realitat. En aquest pais ens encanta comparar estadístiques i ser resultadistes però, segons el meu punt de vista, no és just valorar un tipus de centre en una regió tan àmplia com Catalunya. Però al final què és l'important? Treure el màxim partit de les noves generacions.

La qualitat que pugui oferir un centre depèn de moltes coses, entre elles la situació, l'entorn natural, les metodologies, el treball en equip del professorat, la motivació a l'alumnat, etc. Amb això vull dir que no crec que ningú pugui afirmar que l'educació pública té més qualitat que la concertada o privada (o al revés), ja que a l'hora de valorar s'haurien de tenir en compte tots aquests paràmetres. Potser a Castelldefels hi ha un centre públic que obté molt bons resultats i en canvi a Sant Quirze de Besora hi ha un centre privat del qual la gent parla meravelles. 

Qui és capaç de desglossar fins arribar a crear una veritat absoluta que tingui en compte totes les característiques i aconsegueixi concloure que un tipus de centre té més qualitat que un altre? Complicat... 

Adjunto article amb estadístiques sobre centres privats i públics on coincideixo bastant amb les conclusions finals --> Millor públic, privat o concertat?

ANÀLISI QUALITAT EDUCATIVA ESCOLA SADAKO

Una vegada feta una reflexió personal incial, passo a analitzar el Col·legi Sadako, centre concertat on vaig estudiar primària i ESO. Ho faig d'aquesta manera perquè al ser de via lenta no estic fent el practicum.

Com a valoració genèrica, puc afirmar que vaig sortir ben preparat i que matricularia al meu fill si és donés la situació. Valorem doncs alguns aspectes:

1- Situació i entorn natural

Privilegiat, als inicis del parc de Collserola, l'escola Sadako disposa d'unes instal·lacions rodejades de natura, perfecte per fer activitats i esport a l'aire lliure. En aquest sentit és un 10 i per mi són les condiciones idònees en les quals s'ha de criar una persona.

2- Metodologies del professorat

Diverses i tradicionals. Cada professor tenia el seu manual i alguns es feien respectar per aquest motiu, d'altres no conseguien captar l'atenció de l'alumnat, sobretot en el cas d'alumnes de secundaria.
Pel que va al seguiment del curs, s’anaven practicant exàmens parcials per realitzar el seguiment de l’alumnat i garantir que els resultats fossin bons a l’examen final de l’assignatura.

3- Treball en equip del professorat

La veritat és que els projectes cooperatius entre departaments eren escassos. Sí que es realitzaven cooperacions per alguns treballs de recerca de l’alumnat, però amb caràcter més aviat puntual. Com he comentat abans, la dinàmica de les classes era bastant tradicional.

4- Innovació educativa del centre i motivació de l'alumnat

Com s'ha comentat, el centre apuntava maneres tradicionals i només algún professor catalogat com a "diferent" proposava activitats innovadores relacionades amb l'educació emocional. Curiosament, al cap d'un temps, te'n recordes més d'aquestes coses que no de les classes convencionals. En general, poc aprenentatge significatiu i classes poc participatives per part dels alumnes.

5- Transmissió de valors

Estic orgullós dels valors que em van inculcar els professors del centre, penso que aquest té personalitat i una idea de centre (avantatge que tenen els tipus de centres concertats). Els meus companys de classe també van ajudar molt en aquest sentit.
També agraeixo (i això sí que és a títol personal) que l'educació que impartia no tingués connotació religiosa. No tinc res en contra de les escoles cristianes però prefereixo neutralisme en aquest sentit. Després, si les persones (ja madures i amb capacitat de dicidir) volen introduïrse en l'àmbit, ben lliures que són.

6- Activitats i sortides

El centre no organitzava masses sortides relacionades amb continguts, fet que ara mateix veig un punt a millorar. Tampoc vam tenir oportunitat de fer algún intercanvi a l'estranger i ara sí he vist centres que ho fan i és molt positiu.
S'ha de reconèixer, no obstant, que el viatge de final de curs de 4t d'ESO a Itàlia serà recordat per sempre.

Per una altra banda, també valoro molt positivament l'organització d'activitats extraescolars, ja que vaig formar part de l'equip de futbol sala durant molts anys i tinc molt bon record. També hi havia opció d'altres tipus d'esports.

Fase II. Posada en comú.

A)   Formacions de grups segons tipus de centre.
B) Creació i lliurament d’un únic document per grup de posada en comú: similituds i diferències de la gestió de qualitat als centres treballats.
C) Creació i lliurament d'un únic document de valoració de la qualitat dels centres.


A partir de les lectures de les pàgines del bloc que hem fet cadascú dels membres del grup de manera individual, fem aquesta taula conjunta on s’identifiquen les diferències i similituds de la gestió de la qualitat als centres així com la nostra valoració:

TAULA SIMILITUDS I DIFERÈNCIES DE CENTRES



Fase III. Preparació pel Debat + Debat

A)   Creació d’un document on s’especifiqui una posada en comú de l’argumentació que farà el grup durant el debat:
1.    Argumentacions (punts forts a destacar)
2.    Contraargumentacions
3.    Exemples
4.    Repartiment de rols durant el debat

  B) Argumentacions i interacció durant el debat

Argumentacions (punts forts a destacar)/Contraargumentacions: Mireu la taula següent, fent referència a la pública:


I ara la part que fa referencia a la privada:


Al final hem decidit que era millor fer una taula conjunta per poder comparar amb les mateixes dades, ja que tenim els punts forts i febles de les dues tipologies d’escoles, perquè malgrat que hi ha moltes llegendes i frases mítiques que fan referència tant a unes com a unes altres, moltes vegades es basen més en opinions personals o rumors que en dades reals.
Per aquest motiu, hem intentat aportar dades numèriques a partir de les estadístiques publicades pel Departament i intentar associar cada afirmació amb una dada estadística real. També ens hem basat en experiències personals de companys nostres que estan treballant actualment.
Val a dir que aquest debat és sempre molt acalorat, ja que tots tenim les nostres opinions subjectives i és difícil arribar a un acord, perquè el grau de controvèrsia és molt alt.
El nostre grup ha triat posicionar-se a favor de l’escola privada, ja que quasi tots els que el formen hi han estudiat. Tanmateix, i ara ja basant-nos més en dades reals, es pot veure com els resultats dels alumnes tant en ESO com en Batxillerat són més elevats. Per altra banda, el fet que el centre funcioni com una empresa privada, fa que l’esforç dels treballadors es centrin en aconseguir els seus objectius, que en aquest cas és l’èxit dels alumnes que hi estudien, no solament en termes d’aprovat, sinó també de notes aconseguides. El fet que aquestes escoles disposin de més recursos econòmics, fa que el ventall d’activitats complementàries a l’estrictament docent, sigui molt més ampli que a l’escola pública, amb la conseqüent ampliació i diversificació de competències i habilitats dels seus alumnes, que posteriorment, els facilita tirar endavant amb nous reptes educatius . També permet dur a terme metodologies innovadores que precisen de suports materials que sense els recursos escaients, serien molt difícils de dur a terme. I també és important destacar el fet que les instal·lacions han estat pensades per poder facilitar les eines educatives més escaients segons el projecte educatiu del centre, però també donant importància al treball esportiu. Amb l’esport es construeixen rols i vincles molt forts entre els equips i els seus membres, però també potencien la competitivitat sana i l’esperit de superació.
Seguint la filosofia d’empresa, els centres privats necessiten captar alumnes i per això, competeixen entre elles a nivell de qualitat i prestigi. De fet, les escoles classificades com les millors d’Espanya són totes privades, segons “El Mundo”.
Parlant de la qualitat, després de fer l’anàlisi seguint el patró del EFQM, hem notificat que als centres privats la comunitat educativa participa del rumb de l’escola, es relaciona amb agents aliens als pròpiament educatius,…etc, per tant, aquest punt es valora de manera positiva.
Pel que fa a les figures de lideratge i constància dels objectius, direm que hem detectat una estabilitat en el temps, que pot ajudar a centrar-se encara més en el rendiment dels alumnes i les metodologies per aconseguir-ho,  sense elements de distracció en l’orientació de resultats. Un altre punt interessant és que els alumnes poden cursar tot l’ensenyament obligatori al mateix centre, així s’estalvien elements distractors que poden influir en el rendiment dels joves.
El fet que els alumnes puguin valorar els seus docents, ajuda a aconseguir una plantilla de professionals ben vistos i valorats, fet pel qual la seva implicació i el seu reconeixement ajuden a incrementar el grau d’esforç i compromís dels mateixos. Al final, els més beneficiats seran els alumnes, perquè tindran docents més implicats, preparats, motivats i probablement, amants de la seva feina, augmentant la qualitat de la docència impartida a les classes. Com a conseqüència, l’escola concertada és la que té més tendència a proposar diferents activitats per estimular els alumnes, d’aquesta manera intenten compensar les metodologies tradicionals d’ensenyament. Normalment són activitats fóra del centre, que ajuden a teixir vincles entre els alumnes mateixos i entre els professors. De la mateixa manera, un punt de distinció és poder incloure dins de la seva plantilla de personal els professionals més ben preparats, amb habilitats no solament docents, sinó també en algun altre camp que pot ser amortitzat i explotat en benefici dels alumnes del centre.
Seguint amb la idea que el principal objectiu de l’escola concertada és l’alumne, es cuida molt l’atenció personalitzada no només dels nens, sinó també les famílies, perquè s’entén que són una part més de l’entorn educatiu dels alumnes.
Normalment, els centres privats acostumen a oferir més ofertes de projectes per a què els alumnes es puguin apuntar i treballar en paral·lel a les activitats escolars pròpies.
Aquestes escoles acostumen a tractar temes de responsabilitat social des de punts de vista molt propers a creences compartides amb les famílies, aconseguint que els alumnes es sentin segurs dins del desenvolupament del raonament crític, i a més, són molt punyents en la manifestació de la seva planificació estratègica, seguint els seus valors i fonaments.
Per tots aquests motius, considerem que l’escola concertada és la manera d’entendre el procés d’aprenentatge més complet i tenint com a eix vertebrador l’alumne i el seu rendiment i èxit.

REFLEXIÓ PERSONAL POST-DEBAT

No hay comentarios:

Publicar un comentario