Aquí teniu la pràctica que vam dissenyar en grup per a la unitat didàctica de Màquines Elèctriques, corresponent al curs de 2n de Batxillerat.
Consisteix en la construcció d'un motor elèctric amb corrent contínua.
Consisteix en la construcció d'un motor elèctric amb corrent contínua.
1. TEMA:
Màquines elèctriques.
2. OBJECTIUS FORMATIUS :
En finalitzar aquesta pràctica, l’alumne serà capaç de:
-
Construir un motor elèctric molt
senzill amb corrent continua.
-
Identificar les seves parts.
-
Descriure el principi del seu
funcionament.
-
Reflexionar sobre el funcionament d’aquest
tipus de motor i del paper que juga cadascun dels seus components.
-
Executar una
aplicació pràctica del motor
3. PROCEDIMENT:
3.2.MATERIALS I EINES NECESSÀRIES:
Materials:
- fil de coure esmaltat de 0,9 mm de diàmetre
- 4 clips
- 2 cargols
- 1 base de fusta
- dos fils de cable de secció 1 mm
- 1 pila de petaca de 4,5 V o de 9 V
- 1 cilindre de plàstic de diàmetre 34 mm
3.3. MUNTATGE. DIVIDIU EL GRUP EN PARELLES. CADA PARELLA CONSTRUIRÀ UN MOTOR.
PAS 1. CONFORMACIÓ DE LES ESCOMBRETES
Temps: 8 minuts
Podeu
consultar la fotografia de les dues escombretes al pas 2.3 per entendre els motius d’aquesta forma:
Desplegueu un clip, amb l’ajuda d’unes alicates, seguint els passos indicats a la fotografia, per tal de confeccionar un dels
suports del futur rotor
Repetiu l’operació amb un
segon clip de forma que quedi exactament igual però amb la base simètrica. És
important que quedin a la mateixa alçada o el rotor quedarà inclinat.
|
PAS 2. CONFORMACIÓ DE LA
BASE
Temps: 15 minuts
|
2.2. Peleu els dos extrems dels dos cables. A un extrem de cada cable podeu col·locar un clip per facilitar la futura connexió
amb la pila
|
NOTA: Haureu d’identificar els pols de l’imant
amb l’ajuda de la brúixola. (Podeu
escriure sobre els imants amb llapis per fer-ho) En el cas de la brúixola
facilitada a la pràctica la part platejada de l’agulla apunta al nord, mentre
que la part vermella apunta al sud.
PAS 6. APLICACIÓ
PRÀCTICA DEL MOTOR
Sense temps pautat: A desenvolupar en horari extraescolar.
Executeu
una aplicació pràctica per aquest motor que heu construït
Podeu construir un ventilador o fer la vostra
pròpia proposta d’aplicació pràctica del
motor
Si opteu pel ventilador només caldrà:
1.
Desembolicar una espira de la bobina (del
costat on no tenim el col·lector)
2.
Construir unes hèlix de cartró
doblegant cada aspa cap al mateix costat
3.
Utilitzar la barrina per fer dos
forats simètrics al centre de les aspes
4.
Fer passar l’eix del motor per un
dels forats, doblegant-lo per fer-lo passar pel segon forat
Encendre
el teu nou ventilador!
4. RESULTATS DERIVATS:
Després d’haver fet aquesta muntatge EN PARELLES, haureu de ser capaços d’identificar les parts del
motor i reflexionar sobre com i per què funciona. Així doncs, contestareu EN GRUP les preguntes següents. Podreu buscar la informació que necessiteu en
internet. Tingueu en compte el temps que us resta per poder finalitzar tota la
pràctica; compteu que per poder puntuar-la sencera han d’estar finalitzats tots
els apartats. Temps previst: 45 min.
a) El motor us ha funcionat bé?
L’heu aconseguit fer girar? En cas contrari, indiqueu quins són els problemes
que heu tingut i per què creieu que us ha passat.
b) Com funciona el motor que has construït?
c) Per què cal raspar totalment un dels extrems i en canvi, l’altre
només la meitat?
d) Com creieu que es podria fer
que el motor girés més ràpidament?
e) Identifiqueu les parts principals del motor i relacioneu-les amb els
materials reals utilitzats.
Rotor-
Col·lector -
Escombretes -
Estator -
Font d'alimentació –
f) Quines conclusions extraieu
de l’experimentació (PAS 5) del procediment? Quin és l'element clau del sentit
del gir? De quina famosa llei depèn?
5. COM VALOREM EL TEU TREBALL?:
Definim a continuació de quina manera es puntuarà la pràctica:
a) Els alumnes han executat un motor amb les característiques físiques
descrites i acompleix les mesures fixades a l’enunciat. Valor: 10% nota final.
b)
Els alumnes utilitzen bé i amb seguretat les eines per fer la
construcció del motor. Valor: 5% nota
final.
c)
El grup és ordenat i curós amb els
materials, els utilitza bé, optimitzant les quantitats i té cura de les parts
del motor que ja ha anat fent. Valor: 5%
nota final.
d) L’aparença del motor és bona. Valor:
5% nota final.
e) S’han tingut en compte els punts on es feien més èmfasis a l’explicació
de la pràctica. Valor: 10% nota final.
f)
L’alumne sap respondre a les
preguntes de l’apartat 4. Valor: 35%
nota final.
g) Finalment el motor funciona sense problemes. Valor: 5% nota final.
h)
S’han contestat totes les
preguntes de l’apartat experimenta i s’ha apuntat a les caselles laterals tot
el que han anat trobant seguint les indicacions. Valor: 15 % nota final.
i)
Valoració dels alumnes. Només serà
vàlid si les opinions i els comentaris fets estan ben raonats i justificats. Valor: 10 % nota final. Aquí teniu les
preguntes:
-
Heu treballat en equip? Us ha semblat apropiat fer dos motors?
-
Heu aconseguit els objectius indicats?
-
Heu experimentat algun risc durant la pràctica?
-
Heu tingut temps suficient?
-
Creieu que el procediment per a la confecció del motor era clar i fàcil de
seguir?
-Quin apartat us ha semblat
més divertit o hi heu gaudit més? Per què? Quin us ha semblat més difícil de comprendre i treballar-hi? Per què?
No hay comentarios:
Publicar un comentario