Sessió 2: Reptes de l'ensenyament actual. Aprenentatge basat en jocs

La nova ciència educativa – el Game Based Learning.

Reconec que sóc un jugador per naturalesa, m’encanta jugar i durant tota la infància i gran part de l’adolescència he dedicat molt temps als videojocs. Inclús ara també intento gaudir d’ells quan tinc temps. Això sí, sempre he jugat per pura diversió i entreteniment, no per buscar una finalitat educativa. I va ser per això que la conferència que ens va donar el Javier Espinosa em va sorprendre positivament.

Crec que l’aprenentatge basat en jocs és un mètode genial que combina l’assoliment del coneixement amb moments de felicitat. No hi ha res millor per aprendre un concepte que relacionar el moment que l’aprens amb una bona sensació.

He vist que el tema de gamificació a l’aula està bastant tractat en el món educatiu, deixo alguns enllaços amb informació sobre el tema:





El Javier Espinosa ha realitzat una conferència realista e innovadora, on enfoca l’ús dels jocs a les aules per tal de motivar, tenir experiències noves i, com no, aprendre.

REFLEXIÓ PERSONAL

Quins avantatges i inconvenients podríem trobar en l’aplicació d’aquesta pràctica?

Avantatges

  • Motivació. La gamificació pot incrementar l’atractiu d’algunes tasques acadèmiques millorant la qualitat de l’ensenyament i aprenentatge.
  • Alfabetització tecnològica. L’ús de videojocs i eines relacionades amb les TIC afavoreix que l’estudiant es familiaritzi amb l’ordinador, el software i la xarxa.
  • Treball en equip. Els jocs basats en les xarxes socials faciliten la comunicació e intercanvi amb els demés estudiants.
  • Aprenentatge individual. Cada alumne pot jugar i aprendre per sí mateix seguint el seu propi ritme.

Inconvenients

  • Elevat cost. Aconseguir videojocs de qualitat en un programa educatiu resulta car. Tampoc és que els temps actuals convidin molt a invertir en segons quins temes.
  • Distraccions. A vegades els jocs no desenvolupen aquelles habilitats valuoses des del punt de vista educatiu, com per exemple l’expressió oral.
  • Excessiva competitivitat. A vegades els alumnes volen guanyar per sobre de tot, evitant d’aquesta manera l’objectiu principal del joc que és aprendre.
  • Motivació efímera. Mantenir les ganes d’obtenir premis no és fàcil, i al final acaben avorrint a l’alumne una vegada superada la novetat inicial.

Conclusió

Per mi la gamificació és positiva si es tracta amb moderació, com tot a la vida. Crec que és positiu per sorprendre a l’alumne i donar uns conceptes determinats (no tots els coneixements ni totes les assignatures tenen la possibilitat de transmetre’s a través dels jocs). No obstant em sembla un recurs boníssim que segur utilitzaré en un futur.

KAHOOT: El Toni ens va ensenyar aquest software i em va encantar, gràcies Toni!


No hay comentarios:

Publicar un comentario