Sessió 3: Creativitat

Què és innovar? Què és ser creatiu? Quines diferències hi ha?

Per mi innovar és millorar quelcom que ja està present i existeix. En canvi crear seria aportar coses noves, i aquí podríem entrar en 2 vessants. Una que seria crear a partir d’alguna cosa existent o bé una altra que seria crear quelcom nou que no existeixi.

Crec que hi ha persones més creatives que altres i sí penso que hi ha uns trets característics que fan que una persona desenvolupi més aquesta qualitat, però també es pot entrenar. És a dir, es pot tenir innata però també la podem treballar. A part també penso que hi ha una tendència a classificar a les persones en creatives envers executadores quan tothom és creatiu amb més o menys mesura i pot aportar coses.

Segur que hi ha gent que veu un objecte i automàticament se li comencen a acudir coses per millorar-lo o canviar-lo sense poder controlar la ment. Dit així, penso que la creativitat està lligada a la intel·ligència de la persona, a la inquietud per aprendre i a la capacitat de imaginació. Per una altra banda, si una persona ha treballat molts anys en una fàbrica de peces, també tindrà moltes idees de què podem construir amb un material, encara que aquests trets característics no estiguin innats, però sí estan treballats.

Vam posar en comú les opinions de tots els companys a l’aula fins treure la següent taula de trets característics que indiquen alt índex de creativitat:



Ken Robinson té la seguretat que les escoltes maten la creativitat i segurament té raó.


Efectivament, les escoles no inciten a desenvolupar la creativitat de l’alumne, però no és culpa dels docents, sinó del sistema. Potser em repeteixo en vàries entrades del bloc però és que crec que la gran clau de la innovació està en deixar enrere el passat i mirar endavant, i hi ha molta, però molta gent que no vol deixar de mirar enrere.

Hi ha un amic meu que sempre em diu: “A mi no em fa por mirar endavant, em fa por el passat”.

Doncs sí, el passat fa mal quan ens basem en ell. El passat està per aprendre i recordar, no per cometre els mateixos errors.

Penso que potenciar la creativitat des de les escoles és  molt important, així com permetre als estudiants que s’equivoquin, que assimilin els  errors com a part fonamental per avançar.

Què podem fer? Doncs mantenint l’estructura educativa que tenim podem realitzar activitats creatives a les aules, podem fer que els alumnes construeixin objectes coneguts a partir de 1 o 2 materials, com per exemple crear un estoig a partir d’un full dinA4, en definitiva, podem posar de la nostra part per treballar la creativitat a les aules.

En aquest vídeo podem veure una ponència sobre com ensenyem a les escoles avui en dia i el mal tractament de la creativitat, coincideixo bastant en la reflexió del ponent:


Per últim el Toni ens va proposar un exercici per treballar la creativitat:


Ufffff! Menys mal que algú va treure la solució perquè si no, encara estaria provant combinacions!

No hay comentarios:

Publicar un comentario