Què és innovar? Què
és ser creatiu? Quines diferències hi ha?
Per mi innovar és
millorar quelcom que ja està present i existeix. En canvi crear seria aportar
coses noves, i aquí podríem entrar en 2 vessants. Una que seria crear a partir
d’alguna cosa existent o bé una altra que seria crear quelcom nou que no
existeixi.
Crec que hi ha
persones més creatives que altres i sí penso que hi ha uns trets característics
que fan que una persona desenvolupi més aquesta qualitat, però també es pot
entrenar. És a dir, es pot tenir innata però també la podem treballar. A part
també penso que hi ha una tendència a classificar a les persones en creatives envers
executadores quan tothom és creatiu amb més o menys mesura i pot aportar coses.
Segur que hi ha gent
que veu un objecte i automàticament se li comencen a acudir coses per
millorar-lo o canviar-lo sense poder controlar la ment. Dit així, penso que la
creativitat està lligada a la intel·ligència de la persona, a la inquietud per
aprendre i a la capacitat de imaginació. Per una altra banda, si una persona ha
treballat molts anys en una fàbrica de peces, també tindrà moltes idees de què
podem construir amb un material, encara que aquests trets característics no
estiguin innats, però sí estan treballats.
Ken Robinson té la
seguretat que les escoltes maten la creativitat i segurament té raó.
Efectivament, les
escoles no inciten a desenvolupar la creativitat de l’alumne, però no és culpa
dels docents, sinó del sistema. Potser em repeteixo en vàries entrades del bloc
però és que crec que la gran clau de la innovació està en deixar enrere el
passat i mirar endavant, i hi ha molta, però molta gent que no vol deixar de
mirar enrere.
Hi ha un amic meu que
sempre em diu: “A mi no em fa por mirar endavant, em fa por el passat”.
Doncs sí, el passat
fa mal quan ens basem en ell. El passat està per aprendre i recordar, no per
cometre els mateixos errors.
Penso que potenciar
la creativitat des de les escoles és molt important, així com permetre
als estudiants que s’equivoquin, que assimilin els errors com a part
fonamental per avançar.
Què podem fer? Doncs mantenint
l’estructura educativa que tenim podem realitzar activitats creatives a les
aules, podem fer que els alumnes construeixin objectes coneguts a partir de 1 o
2 materials, com per exemple crear un estoig a partir d’un full dinA4, en
definitiva, podem posar de la nostra part per treballar la creativitat a les
aules.
En aquest vídeo podem
veure una ponència sobre com ensenyem a les escoles avui en dia i el mal
tractament de la creativitat, coincideixo bastant en la reflexió del ponent:
Per últim el Toni ens
va proposar un exercici per treballar la creativitat:
Ufffff! Menys mal que
algú va treure la solució perquè si no, encara estaria provant combinacions!
No hay comentarios:
Publicar un comentario