TREBALL INDIVIDUAL - TECNOLOGIA I ART


Aquesta activitat tracta de desenvolupar el material didàctic necessari per a la realització d’una activitat d’aula. En el meu cas m'ha tocat per sorteig la temàtica de Tecnologia i Art, i després de donar-hi voltes a com unir els 2 conceptes, he triat realitzar un projecte per grups al taller enfocat al curs de 1r de Batxillerat, us deixo els detalls:


Nom de l'activitat - FOROCOCHES 2016
1- Resum executiu
Ens acostem a final de curs i es hora de posar a prova els coneixements adquirits durant tot l'any! Per això realitzarem un projecte especial i artístic al taller on no només gaudirem els participants sinó que tot l'institut podrà veure'n el resultat. Es tracta de la fira FOROCOCHES 2016, una activitat en grups que consistirà en construir un nou model de cotxe elèctric sostenible. Posarem en pràctica coneixements teòrics de totes les unitats del curs i, a més a més, tindreu la oportunitat de crear un eslògan per vendre el vostre vehicle a la recepció de l'institut. És un projecte divertit, creatiu i útil per la vida quotidiana, us animo a que us exprimiu al màxim!
El guanyador de FOROCOCHES 2016 tindrà un premi molt especial!
2- Presentació del cas als estudiants
L'objectiu del projecte es construir al taller un cotxe que funcioni amb un motor elèctric de corrent contínua. Això ho realitzarem en grups de 3-4 persones triats per vosaltres .Intentarem utilitzar el màxim de materials reciclats, si teniu peces a casa que puguin servir, seran benvingudes per al benefici del vostre cotxe.
Penseu que, a part de construir el cotxe, hi ha un percentatge important de saber vendre el producte, doncs l'estètica també serà objecte d'importància en aquest projecte, així com l'eslògan.
Tindreu 4 sessions de taller per a dissenyar el xassís, tren davanter i posterior i fer que pugui funcionar. Posteriorment podreu construir una carcassa original per marcar la diferència i aconseguir el cotxe més votat per l'institut. El grup que ho aconsegueixi, tindrà 1 punt més a la nota final del trimestre.
3- Material per als estudiants
Teoria de l'activitat
Link on podrem trobar un vídeo explicatiu del funcionament d’un motor elèctric de corrent contínua.
Motor contínua
Teoria funcionament motor
Material necessari
-          Taula de fusta per tallar el xassís i carcassa lateral - 100x100 cm.
-          4 rodes de joguina del diàmetre que vulguin (poden jugar amb diferents diàmetres per donar un aspecte més esportiu).
-          2 eixos (varetes de fusta o metàl·liques de diàmetre 6mm)
-          1 politja
-          4 volanderes de plàstic
-          1 goma elàstica
-          1 motor elèctric de corrent contínua
-          1 pila de 9V
-          Cable de coure de 3m
-          Commutador per a crear comandament a distància i canviar la polaritat del motor
Pas a Pas:
1-      Dibuixa i talla les peces segons el disseny que es vulgui, partim de premisses genèriques. Podeu variar el diàmetre de les rodes i la forma del xassís si voleu donar-li un aspecte més esportiu. El xassís haurà de tenir espai per la pila, pel motor i petites obertures per on passaran els eixos.
2-      Muntatge de les rodes
-          Tren davanter: Introdueix l’eix en el xassís amb les rodes i volanderes
-          Tren posterior: Col·loca les rodes con en el tren davanter i la politja, no oblidis col·locar la goma de transmissió a la politja.
3-      Subjecte el motor amb silicona al xassís.
4-      Connecta la goma a l’eix del motor.
5-      Fixa la pila a la base amb silicona.
6-      Munta el circuit i deixa els extrems dels cables lliures per posar el commutador.
7-      Dissenya una carcassa (és totalment lliure, feu servir la vostra creativitat perquè el vostre model sigui el més innovador!!).
8-      Crea un comandament a distancia amb 2 interruptors, un per engegar i un altre per fer marxa enrere.
9-      Connecta els cables al motor i a la pila.
10-  Engega i... a córrer!!
Imatge de l’aspecte que haurà de tenir el vostre cotxe per dins (en aquest cas no hi ha engranatges i la politja es connecta directament a l’eix posterior).


 Model 1





Model 2


Descripció del circuit elèctric que necessitareu pel funcionament del cotxe.

4- Material didàctic complementari per als docents
            Curs/nivell i unitat didàctica
Aquest projecte està enfocat per alumnes de 1r de Batxillerat. Es planteja que es realitzi a finals del mes de Maig, de tal manera que sigui la última del curs. El nivell és el que posin els estudiants, ho poden complicar tant com vulguin.
Es treballen vàries unitats didàctiques, per això es planteja realitzar l’activitat a final de curs:

-          Màquines i sistemes:
o Caracterització de les màquines. Distinció de les màquines simples. Identificació dels elements constitutius, dels sistemes mecànics i dels suports i unions.
o   Identificació dels elements d'un circuit elèctric i anàlisi de circuits característics.
o   Representació esquematitzada de circuits utilitzant la simbologia adequada. Interpretació de plànols i esquemes.
-          Processos de fabricació:
o   Reconeixement de les màquines i de les eines apropiades per a cada procediment. Indicació del criteris d'ús i manteniment d'eines i normes de seguretat.
o   Contrastació de les noves tecnologies aplicades als processos de fabricació.
-          Materials:
o   Selecció de les tècniques i tractaments de modificació i millora de les propietats dels materials.
-          Sistemes energètics
o   Muntatge i experimentació d'instal·lacions de transformació d'energia

            Competències bàsiques treballades
Competència tecnològica, competència en experimentació i competència en modelització i simulació.
            Temporització
Està pensat en dedicar 4 sessions de taller per a confeccionar el cotxe. Posteriorment, els estudiants dissenyaran un eslògan fora de l’aula per a vendre el seu cotxe a l’exposició. La data d’exposició serà durant la tercera setmana respecte el dia d’inici de projecte.
Els cotxes romandran exposats fins a finals de curs, quan s’atorgarà el premi al cotxe més votat per tot l’institut.
            Criteris d'avaluació
-          Reconèixer els processos d'obtenció de l'energia i la seva aplicació en els processos tecnològics, així com valorar la necessitat d'aplicar mesures d'eficiència energètica i adoptar actituds de consum responsable.
-          Identificar els elements funcionals, les estructures, els mecanismes i els circuits que componen una màquina o sistema d'ús comú.
-          Utilitzar adequadament la representació gràfica per descriure objectes, processos i sistemes, aplicant correctament la normalització i la simbologia i emprant instruments de dibuix i aplicacions informàtiques.
-          Muntar, experimentar i simular circuits elèctrics, pneumàtics i de transformació d'energia bàsics a partir d'esquemes, amb autonomia i seguretat.
Aportar idees i opinions pròpies argumentades sobre objectes i productes fabricats mitjançant processos tecnològics, valorant críticament i acceptant, si escau, idees alienes fonamentades.
            Bibliografia
5- Temes treballats i competències
Tal i com s’ha comentat, aquest projecte no està enfocat a una unitat didàctica en concret, està pensat per recollir coneixements treballats durant el curs i aplicar-los en un sol exercici.
A part dels continguts teòrics que es treballen i les competències, també es practicaran capacitats com el treball en equip, la creativitat i els recursos interpersonals dels membres del grup per crear tècniques de venta útils per la vida quotidiana.
6- Activitats de reforç i ampliació
Les activitats extres seran de reforç o ampliació segons es doni el cas:
-          Activitat d’ampliació: Cada alumne tindrà la oportunitat d’ampliar el projecte de manera individual. A partir del cotxe construït es plantegen 2 afegits, el primer consisteix en millorar el circuit elèctric de tal manera que el cotxe disposi de llums davanteres i posteriors amb leds.

-          Activitat de reforç: En aquest cas no hi ha activitat de reforç, si hi hagués algun grup que no ha pogut acabar el seu projecte en les 4 sessions, es pot destinar una 5a sessió en horari acordat per poder finalitzar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario