Sessió 6: Exemples de Innovació Educativa

Sessió pràctica i perfecte per veure diferents exemples de con innovar a les aules. Comencem amb la visualització d’un vídeo de l’Isaac Asimov del 1998, on parla de l’efecte d’Internet sobre l’aprenentatge.


Isaac troba molts avantatges en utilitzar Internet per aprendre, bàsicament perquè podem sortir del model del professor com a únic mestre dels alumnes que obliga a fer els exercicis, i enfocar com que cadascú tindrà el seu propi mestre. Ell defensa totalment l’aprenentatge significatiu i que Internet és l’eina perfecte per posar-ho en pràctica, ja que la informació és gairebé il·limitada.

Penso que, com totes les eines informàtiques, Internet s’ha d’utilitzar amb mesura a les aules. Per mi ha de servir de recurs, clar que sí, diàriament si és necessari, però també hem de saber viure sense Internet i poder raonar i trobar respostes d’una altra manera, ja que no crec que sigui positiu tornar-nos dependents. De totes maneres, no tinc cap dubte que Internet ha portat molts beneficis a l’educació, com per exemple fomentar l’autonomia de l’alumne, motivar amb recursos digitals i tenir accés a molta informació per ampliar coneixements.

Deixo un enllaç on podem veure avantatges i inconvenients de Internet a les aules:



Una visió plena d’avantatges de Internet a l’educació:



Exemples de Innovació educativa

Com a exemple, el Toni ens va presentar un projecte anomenat “Ecoceràmica”, realitzat i posat en pràctica per ell mateix, que comença  a  partir d’una visita a la potabilitzadora d’Abrera d’Aigües de Terrassa per part dels alumnes de CFGS de disseny industrial. És en aquesta visita on es té la idea d’aprofitar el fang del procés de potabilització per realitzar ceràmica.

També vam parlar de les diferents línies d’innovació educativa:

  • Innovació Virtual: Gamificació, Apps, Tauletes a l’aula, etc
  • Innovació Material: El taller, les impressores 3D, escàners, etc.
  • Innovació Neuroeducativa: Avanços del coneixement del cervell.
  • Innovació Social: Abordar els problemes socials a l’entorn educatiu.
  • Innovació interna: Referent a la que donem dins de l’aula sense tenir en compte agents externs.
  • Innovació Externa: Connexió entre la realitat i els recursos del centre educatiu.

Reflexió sobre la innovació educativa aplicada al treball individual i al treball de grup

Respecte al treball de grup, crec que hem relacionat l’entorn del taller amb un recurs digital, fet que servirà amb seguretat per incentivar als alumnes a realitzar la pràctica amb més entusiasme. Per mi això ja és innovar perquè estem creant una nova manera de fer les coses i de, sobretot, millorar-les. Treballem la innovació interna, la material i la virtual.

En referència al treball individual, en el meu cas he tractat el tema dels deures. Penso que em centro més en els sentiments de l’alumne, de l’efecte negatiu que pot provocar enviar masses deures, de l’estrès de comporta. Jo encaro el meu article de recerca en una línea de millora per l’estudiant, de reduir càrrega de deures a casa sense intervenir en l’assoliment dels conceptes. Dit això, tracto la innovació neuroeducativa i externa.

Treball per projectes

Una altra manera d’innovar es l’aprenentatge basat en projectes:

  • ABP/PBL
  • Inquiry Based learning: Projecte que crear el propi alumne per enfrontar un problema.
  • Challenged Based Learning: Es llança un repte a l’alumne per buscar que s’impliqui en resoldre’l.
  • Deeper Learning: Profunditzar sobre algun tema aprofitant experiències o coneixements del docent per arribar més enllà.
-       Sobre aquests tipus de mètodes, vam veure exemples d’aplicacions:

  • Projecte sobre la programació d’una APP.
  • Creació d’un vídeo audiovisual per introduir un tema nou i així captar l’atenció de l’estudiant. En aquest cas vam desenvolupar individualment un exemple, el meu el podreu trobar aquí.
  • Robots militars
  • Projecte de robòtica per a la construcció d’un joystick i programació d’un videojoc.
  • Projecte sobre reciclatge a partir d’arbres caiguts.
Per últim, també vam parlar de la innovació a l’hora d’avaluar, i dels diferents mètodes que podem utilitzar:
  • Autoavaluació i coavaluació.
  • Rúbriques.
  • Retroaccions digitals ràpides.
Reflexió sobre el vídeo de Noam Chomsky

Estic molt d’acord amb la opinió de Noam Chomsky, la societat encara no està preparada per a que tothom desenvolupi la seva pròpia creativitat, està preparada per a què només la desenvolupin alguns. Vivim esclavitzats d’un passat on tothom tenia el seu rol a la cadena de muntatge i aquesta mentalitat costa de canviar.

Crec que tots tenim virtuts a aportar per un bé comú i creativitat a la nostra manera, però l’autonomia i la llibertat són essencials a l’hora d’explotar-les.

1 comentario: